Τον τελευταίο μήνα έγινε αρκετός ντόρος, όσο αφορά τα θέματα συγχώνευσης και κατάργησης σχολών και τμημάτων για την εξοικονόμηση οικονομικών πόρων. Ασχολούνται με την κατάργηση και συγχώνευση ιδρυμάτων για να εξοικονομήσουν χρήματα από κτήρια, υπαλλήλους και λοιπά ενώ δε σκέφτονται το νοικοκύρεμα και τον περιορισμό της σπατάλης των υπαρχόντων εγκαταστάσεων, για εξοικονόμηση μικρότερων, παρότι χρήσιμων, οικονομικών πόρων. Ως EimaiFoititis.GR προτείνουμε ορισμένες μεθόδους που βοηθούν στον περιορισμό των σπαταλών των ιδρυμάτων.
Σωστή χρήση της θέρμανσης Σε πολλά κτήρια Πανεπιστημίων και ΤΕΙ γίνεται αλόγιστη και μη σωστή χρήση της θέρμανσης, με μεγάλη σπατάλη στο πετρέλαιο. Στις σχολές οι υπεύθυνοι αδιαφορούν για την θέρμανση και τα καλοριφέρ ανάβουν στο φουλ ενώ έξω μπορεί να έχει ωραία μέρα. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στην αδιαφορία των αρμόδιων και ρύθμιση των ωρών θέρμανσης σε στάνταρ ώρες κάθε μέρα. Υπάρχουν μέρες που όντως χρειάζονται τα καλοριφέρ να καίνε επί ώρες, αλλά είναι και με καλό καιρό όπου τα καλοριφέρ καίνε άσκοπα. Όταν μια μονοκατοικία χρειάζεται περίπου 3,000 ευρώ σε πετρέλαιο το χρόνο για θέρμανση, φανταστείτε ένα κτήριο πανεπιστημίου κοστίζει πάνω από 30,000 ευρώ. Υπολογίστε το ετήσιο κόστος όλων των πανεπιστημιακών κτηρίων.
Λογική χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος Αντίστοιχη σπατάλη με το πετρέλαιο, είναι η αλόγιστη χρήση του ηλεκτρικού ρεύματος. Πολλές αίθουσες φωτίζονται ενώ δεν χρησιμοποιούνται, κυρίως βραδινές ώρες. Ακόμη και το καλοκαίρι συναντάς κτήρια με φώτα αναμμένα, χωρίς να λειτουργεί το Πανεπιστήμιο. Να είναι φωτιζόμενο το πανεπιστήμιο, αλλά όπου χρειάζεται. Τα χρέη των πανεπιστημίων στη ΔΕΗ είναι μεγάλα και δεν οι υπεύθυνοι αδιαφορούν και σε αυτό το τομέα.
Χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας Τα πανεπιστημιακά campus έχουν στην διάθεση τους μεγάλες εκτάσεις που δεν χρησιμοποιούν. Η πανεπιστημιακή κοινότητα θα μπορούσε να μεριμνήσει για την μελέτη και εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων για τις ηλεκτρικές ανάγκες των κτηρίων. Στην Ελλάδα λειτουργούν αρκετές σχολές Μηχανικών, Ηλεκτρολόγων, Ηλεκτρονικών, Τεχνικών που μπορούν να αναλάβουν έργα φωτοβολταϊκών ώστε να εκπαιδευτούν καλύτερα οι φοιτητές και να επωφεληθεί το πανεπιστήμιο από το έργο.
Χρήση της πανεπιστημιακής επιστημονικής κοινότητας Τα ιδρύματα μισθώνουν ιδιώτες για μελέτες και υπηρεσίες που θα μπορέσει να καλύψει η επιστημονική πανεπιστημιακή κοινότητα. Για παράδειγμα, υπάρχουν περισσότερα από 20 τμήματα Πληροφορικής και τα ιδρύματα αντί να εκμεταλλευτούν την πανεπιστημιακή κοινότητα, μισθώνουν εταιρίες για την κατασκευή και την συντήρηση των ιστοσελίδων τους. Συστήματα, όπως η ηλεκτρονική δήλωση μαθημάτων, οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες της γραμματείας, οι online πλατφόρμες με εκπαιδευτικό υλικό (Blackboard, Moodle) θα μπορούσαν να σχεδιαστούν και να προγραμματιστούν από φοιτητές ελληνικών Πανεπιστημίων με επίβλεψη υπεύθυνων καθηγητών και να μην χρεώνονται αγορά λογισμικού και άδειες χρήσεις, που ανέρχονται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ.
Μείωση του περιττού εξοπλισμού καθηγητών/γραμματειών Μεγάλες σπατάλες σημειώνονται σε εξοπλισμούς και αναλώσιμα σε γραφεία καθηγητών και γραμματείες. Σχεδόν κάθε χρόνο καθηγητές αγοράζουν εξοπλισμό, όπως εκτυπωτές, πολυμηχανήματα, υπολογιστές, για τα γραφεία τους, χωρίς να υπάρξει ιδιαίτερη ανάγκη. Πολλοί έχουν το θράσος να πουλάνε τα νέα πολυμηχανήματα (που πλεονάζουν) και βάζουν λεφτά στην τσέπη τους. Διαφθορά και καθηγητές πανεπιστημίων βασιλεύουν σε όλους τους τομείς.
Ηλεκτρονικές υπηρεσίες και αναλώσιμα Στη γραμματεία των σχολών γίνεται σπατάλη από αναλώσιμα, όπως χαρτιά και γραφική ύλη, για συμπλήρωση εντύπων και αιτήσεων. Ορισμένες υπηρεσίες γραμματείας, θα μπορούσαν να γίνουν ηλεκτρονικά, ώστε να αποφευχθεί η μεγάλη χρήση. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής συμπληρώνει αίτηση για να παραλάβει μια βεβαίωση σπουδών. Η αίτηση θα μπορούσε να γίνει ηλεκτρονικά, ώστε να αποφευχθεί και η γραφική ύλη για τα έντυπα, αλλά και ο συνωστισμός στις γραμματείες τις πρώτες μέρες των εξαμήνων.